среда, 29 марта 2017 г.

STEM-освіта

Як готувати фахівців майбутнього, здатних креативно мислити і створювати інновації? Над цим питанням замислюються не лише в Україні. У розвинутих країнах світу одним з інструментів вважають STEM-освіту, яку підтримують на найвищому державному рівні. В нас теж досить активно використовують цю «систему» – як у загальноосвітніх навчальних закладах, так і в позашкіллі.


STEM-освіта (англійською – Science, Technology, Engineering, Math, що в перекладі означає науку, технології, інженерію та математику) – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять.
Сьогодні існує декілька варіантів цього терміну:
STEM = Science + Technology + Engineering + Mathematics (природничі науки, технологія, інжиніринг, математика).
STEAM = Science + Technology + Engineering + Arts + Mathematics (природничі науки, технологія, інжиніринг, мистецтво, математика).
STREAM = Science + Technology + Reading+wRiting + Engineering + Arts + Mathematics (природничі науки, технологія, читання + письмо, інжиніринг, мистецтво, математика).



Взяті окремо чотири предмети STEM визначаються таким чином:

Наука є вивченням природного світу, в тому числі законів природи, пов’язаних з фізикою, хімією, біологією, а також оперуванням або застосуванням фактів, принципів, концепцій, пов’язаних з цими дисциплінами.
Технологія включає в себе всю систему людей і організацій, знань, процесів і пристроїв, які входять до створення та функціонування технологічних артефактів, а також самі артефакти, тобто продукти технологічної діяльності.
Інжиніринг є сукупністю знань про дизайн та створення продуктів і способу вирішення проблеми. Інжиніринг використовує поняття науки та математики, а також технологічні процедури та інструменти.
Математика вивчає закономірності і взаємозв’язки між величинами, цифрами та формами. Математика включає теоретичну математику і прикладну математику.

Наказ МОН України №1383 від 30.12.2015 засвідчує, що з метою інноваційного розвитку предметів природничо-математичного циклу, науково-дослідної роботи в навчальних закладах та з упровадження і розвитку STEM-освіти в Україні при МОН створено робочу групу, якій доручено до 16.04.2016 року розробити план заходів з упровадження й розвитку STEM-освіти в Україні та подати його на затвердження.
Мета проведення цих заходів пов’язана з необхідністю досягнення цілей, що має реалізовувати STEM-освіта, до складу яких входять:
збільшення кількості школярів, що виявляють інтерес до технічної творчості, нових технологій, досліджень у міжпредметних суміжних галузях;
розвиток умінь і формування навичок у покоління молодих інноваторів (креативність, уміння бачити і розв’язувати проблеми, уміння працювати в команді, комунікативні навички);
підтримка наукової, технічної та інженерної складових в додатковій освіті школярів та розширення можливостей долучення учнів до роботи у природничо-наукових та інженерних лабораторіях, надання їм доступу до сучасного обладнання та інноваційних програм;
мотивація учнів старших класів до продовження освіти в науково-технічній та інженерній сферах, ознайомлення їх з новими технологіями;
популяризація винахідницької та науково – дослідницької діяльності;
проектно-орієнтоване навчання школярів під керівництвом молодих учених та інженерів та формування експертної спільноти з оцінки результатів діяльності STEM-центрів регіонального, обласного і районного рівнів;
створення умов для адаптації і впровадження інноваційних програм, створених за участі провідних промислових і конструюючих підприємств або організацій, пов’язаних з програмами додаткової освіти школярів [1].
Згідно концепції розробників, STEM-освіта має поєднувати в собі міждисциплінарний і проектний підходи, основою для чого виступає інтеграція природничих наук в технології, інженерну творчість і математику. У зв’язку з цим навчання учнів STEM – дисциплін має передбачати застосування методик їх викладання не як самостійних, відокремлених одна від одної, а на засадах міждисциплінарної інтеграції.
В Україні сформувалася власна система роботи з інтелектуально обдарованими дітьми, у тому числі й з природничо-математичних та технологічних дисциплін: інтелектуальні конкурси, олімпіади; мережа спеціалізованих ліцеїв, випускники яких демонструють високі результати, у тому числі й зі STEM - дисциплін; система позашкільної освіти. Це той трикутник, на базі якого, за думкою вітчизняних вчених, потрібно вибудовувати систему науково-орієнтованої освіти, впроваджувати принципи наукового й інженерного методів в освіту школярів.
Нині вже робляться перші кроки з упровадження системи навчання STEM. У середній школі вводяться міждисциплінарні програми навчання, збільшується поінформованість учнів зі STEM-предметів і STEM - професій, а також академічних вимог у STEM-галузях. У старшій школі забезпечується складна програма навчання з акцентом на застосуванні STEM-предметів, пропонуються курси і шляхи для підготовки у STEM-областях і професіях, а також учнівську молодь готують до успішної післяшкільної зайнятості та освіти. При цьому, на кожній стадії ця система розвиває здібності учнів до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування, критичного мислення; з’єднує шкільні й позашкільні можливості та форми навчання.
Впровадження в навчально-виховний процес методичних рекомендацій з організації STEM-освіти дозволить сформувати в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця:
- уміння побачити проблему й визначити в ній якомога більше можливих сторін і зв'язків;
- уміння формулювати дослідницьке завдання й визначати шляхи його вирішення;
- гнучкість як уміння застосовувати знання в різних ситуаціях, розуміти можливість інших точок зору щодо розв’язання проблем і стійкість у відстоюванні своєї позиції;
- оригінальність у розв’язанні проблем, відхід від шаблону;
- здатність до перегруповування ідей та зв'язків;
- здатність до абстрагування і до конкретизації, до аналізу і синтезу;
- відчуття гармонії в організації ідеї.

Корисні ресурси зі STEM-освіти:

1.                http://www.studylikeninja.com/stem/ – STEM-освіта та добірка Youtube-каналів для організації навчання в початковій школі.
2.                http://www.tryengineering.org/lang/russian/play.php – STEM-ігри для дітей та дорослих.
3.                STEM-проекти від Людмили Рождєственської (Естонія):

«В істинному математику завжди є щось від художника, архітектора і навіть поета» - ці слова А.Прінгсхайма є гарним переходом до наступних тем.



А який у Вас досвід впровадження STEM-освіти?

Комментариев нет:

Отправить комментарий