Як готувати фахівців майбутнього, здатних
креативно мислити і створювати інновації? Над цим питанням замислюються не лише
в Україні. У розвинутих країнах світу одним з інструментів вважають
STEM-освіту, яку підтримують на найвищому державному рівні. В нас теж досить
активно використовують цю «систему» – як у загальноосвітніх навчальних
закладах, так і в позашкіллі.
STEM-освіта (англійською – Science, Technology, Engineering, Math, що в перекладі означає науку, технології, інженерію та математику) – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять.
Сьогодні існує декілька варіантів цього терміну:
STEM = Science + Technology + Engineering + Mathematics (природничі науки, технологія, інжиніринг, математика).
STEAM = Science + Technology + Engineering + Arts + Mathematics (природничі науки, технологія, інжиніринг, мистецтво, математика).
STREAM = Science + Technology + Reading+wRiting + Engineering + Arts + Mathematics (природничі науки, технологія, читання + письмо, інжиніринг, мистецтво, математика).
Взяті окремо чотири предмети STEM визначаються таким чином:
Наука є вивченням природного
світу, в тому числі законів природи, пов’язаних з фізикою, хімією, біологією, а
також оперуванням або застосуванням фактів, принципів, концепцій, пов’язаних з
цими дисциплінами.
Технологія включає в себе всю систему людей і організацій, знань,
процесів і пристроїв, які входять до створення та функціонування технологічних
артефактів, а також самі артефакти, тобто продукти технологічної діяльності.
Інжиніринг є сукупністю знань про дизайн та створення продуктів і
способу вирішення проблеми. Інжиніринг використовує поняття науки та
математики, а також технологічні процедури та інструменти.
Математика вивчає закономірності і взаємозв’язки між величинами,
цифрами та формами. Математика включає теоретичну математику і прикладну
математику.
Наказ МОН
України №1383 від 30.12.2015 засвідчує, що з метою інноваційного розвитку
предметів природничо-математичного циклу, науково-дослідної роботи в навчальних
закладах та з упровадження і розвитку STEM-освіти в Україні при МОН створено робочу групу,
якій доручено до 16.04.2016 року розробити план заходів з упровадження й
розвитку STEM-освіти
в Україні та подати його на затвердження.
Мета
проведення цих заходів пов’язана з
необхідністю досягнення цілей, що має реалізовувати STEM-освіта, до складу яких
входять:
збільшення кількості школярів, що виявляють інтерес
до технічної творчості, нових технологій, досліджень у міжпредметних суміжних
галузях;
розвиток умінь і формування навичок у покоління
молодих інноваторів (креативність, уміння бачити і розв’язувати проблеми,
уміння працювати в команді, комунікативні навички);
підтримка наукової, технічної та інженерної
складових в додатковій освіті школярів та розширення можливостей долучення
учнів до роботи у природничо-наукових та інженерних лабораторіях, надання їм
доступу до сучасного обладнання та інноваційних програм;
мотивація учнів старших класів до продовження
освіти в науково-технічній та інженерній сферах, ознайомлення їх з новими
технологіями;
популяризація винахідницької та науково – дослідницької діяльності;
популяризація винахідницької та науково – дослідницької діяльності;
проектно-орієнтоване навчання школярів під
керівництвом молодих учених та інженерів та формування експертної спільноти з
оцінки результатів діяльності STEM-центрів регіонального, обласного і районного
рівнів;
створення умов для адаптації і впровадження інноваційних
програм, створених за участі провідних промислових і конструюючих підприємств
або організацій, пов’язаних з програмами додаткової освіти школярів [1].
Згідно концепції розробників, STEM-освіта має
поєднувати в собі міждисциплінарний і проектний підходи, основою для чого
виступає інтеграція природничих наук в технології, інженерну творчість і
математику. У зв’язку з цим навчання учнів STEM – дисциплін має передбачати
застосування методик їх викладання не як самостійних, відокремлених одна від
одної, а на засадах міждисциплінарної інтеграції.
В Україні сформувалася власна система роботи з
інтелектуально обдарованими дітьми, у тому числі й з природничо-математичних та
технологічних дисциплін: інтелектуальні конкурси, олімпіади; мережа
спеціалізованих ліцеїв, випускники яких демонструють високі результати, у тому
числі й зі STEM - дисциплін; система позашкільної освіти. Це той трикутник, на
базі якого, за думкою вітчизняних вчених, потрібно вибудовувати систему
науково-орієнтованої освіти, впроваджувати принципи наукового й інженерного
методів в освіту школярів.
Нині вже робляться перші кроки з упровадження
системи навчання STEM. У середній школі вводяться міждисциплінарні програми
навчання, збільшується поінформованість учнів зі STEM-предметів і STEM - професій,
а також академічних вимог у STEM-галузях. У старшій школі забезпечується
складна програма навчання з акцентом на застосуванні STEM-предметів,
пропонуються курси і шляхи для підготовки у STEM-областях і професіях, а також
учнівську молодь готують до успішної післяшкільної зайнятості та освіти. При
цьому, на кожній стадії ця система розвиває здібності учнів до дослідницької,
аналітичної роботи, експериментування, критичного мислення; з’єднує шкільні й
позашкільні можливості та форми навчання.
Впровадження в навчально-виховний процес методичних
рекомендацій з організації STEM-освіти дозволить сформувати в учнів
найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця:
- уміння побачити проблему й визначити в ній якомога більше можливих сторін
і зв'язків;
- уміння формулювати дослідницьке завдання й визначати шляхи його вирішення;
- гнучкість як уміння застосовувати знання в різних ситуаціях, розуміти можливість інших точок зору щодо розв’язання проблем і стійкість у відстоюванні своєї позиції;
- оригінальність у розв’язанні проблем, відхід від шаблону;
- здатність до перегруповування ідей та зв'язків;
- здатність до абстрагування і до конкретизації, до аналізу і синтезу;
- відчуття гармонії в організації ідеї.
- уміння формулювати дослідницьке завдання й визначати шляхи його вирішення;
- гнучкість як уміння застосовувати знання в різних ситуаціях, розуміти можливість інших точок зору щодо розв’язання проблем і стійкість у відстоюванні своєї позиції;
- оригінальність у розв’язанні проблем, відхід від шаблону;
- здатність до перегруповування ідей та зв'язків;
- здатність до абстрагування і до конкретизації, до аналізу і синтезу;
- відчуття гармонії в організації ідеї.
Корисні ресурси зі STEM-освіти:
1.
http://www.studylikeninja.com/stem/ – STEM-освіта та
добірка Youtube-каналів для організації навчання в початковій школі.
2.
http://www.tryengineering.org/lang/russian/play.php –
STEM-ігри для дітей та дорослих.
3.
STEM-проекти
від Людмили Рождєственської (Естонія):
«В істинному математику завжди є щось від художника,
архітектора і навіть поета» - ці слова А.Прінгсхайма є гарним переходом до
наступних тем.
А який у Вас досвід впровадження STEM-освіти?
Комментариев нет:
Отправить комментарий