Опис досвіду

Юрченко Тетяна Михайлівна

Учитель інформатики
загально-освітньої школи №2
м.Гайворон Кіровоградської області

Освіта: Вища, Одеський державний університет ім. Мечникова, математик
Категорія:    І
Звання:         немає
Педстаж:      16 років
Тема:            «Використання інтерактивних технологій на уроках інформатики як засіб підвищення ефективності навчання»


Ми повинні виховувати так, щоб дитина почувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця
В.О. Сухомлинський    
В умовах сучасної школи, коли центром освітньої діяльності є дитина, а головним завданням кожного вчителя – формування всебічно розвинутої гармонічної особистості, все більш актуальним стає застосування сучасних технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня.
Однією із таких форм є інтерактивні технології, що сприяють збагаченню і розвитку творчого потенціалу як вчителя так і учня, розкриттю здібностей дитини, бажання і уміння вчитися, творити, відчувати радість пізнання.
Ось у чому полягає актуальність мого досвіду — «Використання інтерактивних технологій на уроках інформатики як засіб підвищення ефективності навчання».
Провідна ідея досвіду полягає у тому, що поряд із традиційними методами обов'язково треба використовувати інтерактивні методи, що можуть активізувати активну енергію учнів, направивши її в потрібне русло. Комбінуючи на уроках інноваційні і традиційні методи роботи, я намагаюсь створювати умови для розвитку і саморозвитку особистості учня.
Сучасна школа повинна допомогти учням відчувати себе впевненими на ринку праці, вміти адаптуватися до соціальних змін і криз у суспільстві, бути психологічно стійкими, розвивати здатність до самоорганізації. Тому я спрямувала свою діяльність на вирішення наступних задач:
·         розвивати кожного учня як творчу особистість, здатну до практичної роботи;
·         залучати кожного учня до активної пізнавальної діяльності;
·         формувати навички дослідницької діяльності;
·         розвивати критичне мислення, формувати в учнів цілісну картину світу;
·         грамотно працювати з інформацією.
Технологія реалізації провідної педагогічної ідеї та її складників передбачає організацію відповідного інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища, під я розумію сукупність знаннєвих, технологічних і методичних складників, які забезпечують якісне оволодіння інформативною компетентністю.
Одним із завдань сучасної середньої освіти є виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем. Цій особистості мають бути притаманні такі риси: активність, самостійність, творчість,  наполегливість. І щоб їх виховати, на мою думку, потрібно на кожному уроці створювати умови для критичного мислення учнів. Вміння адекватно оцінювати умову, аналізувати, робити висновки, шукати шляхи вирішення повинні стати звичними атрибутами роботи на уроці. Учень повинен звикнути до самостійності і набути навичок самостійного навчання, яке має його супроводжувати все життя.
Як на мене, для цього найкраще підходить методика інтерактивних технологій з постановкою проблемного питання, яка передбачає інтенсивну розумову роботу учнів шляхом організації проблемного вивчення змісту предмета.
У власній педагогічній діяльності дотримуюсь слідуючих принципів:
1.     Проблемна ситуація або задача повинна бути цікавою учням і посильною практично всім на першому етапі. Тут учителеві  потрібно фантазувати, щоб вивчення не завжди цікавих тем прикрити яскравою обгорткою, яка активізує учнів і викличе бажання її розгорнути. А відносна простота розв’язання не відлякає слабших учнів, а навпаки, принесе впевненість  в собі і бажання йти далі.
2.     Проблемна ситуація або задача повинні мати продовження, які поступово ускладнюються і вимагають від учнів все більших знань та навичок для її розв’язання. Сучасна молодь звикла до такого алгоритму. Адже більшість комп’ютерних ігор побудовані за принципом «наступний рівень складніший за попередній». Якщо учень сам опанує необхідні знання і навички – то йому й слово для пояснення нової теми. Якщо ж ні – готова мотивація для вивчення певної частини теорії.
На практиці використовую такі форми роботи на уроці з учнями як:
індивідуальна робота;
фронтальна робота;
парна робота;
диференційовано-групова робота;
розширення інформаційного простору уроку через онлайнові ресурси мережі Інтернет.
Із засобів навчання використовую вербальні, наочні, практичні методи навчання.
В межах роботи над методичною проблемою майже на кожному уроці використовую різноманітні інтерактивні методи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Навчаючись - учу»,  «Незакінчені речення», «Займи позицію» тощо.
Так як більшість тем пов’язана з практичним застосуванням знань, то оцінювання учнів складається з середнього арифметичного оцінки за знання теорії та оцінки за практичне завдання.
Для оцінювання та контролю теоретичних знань використовую самооцінювання, взаємооцінювання, взаємоопитування, створюю тести для програми Test-W2, Mytest.
Ключовим моментом саморозвитку учнів вважаю взаємооцінювання якості знань. Після завершення тестування учні обмінюються картками та проводиться аналіз кожного запитання з виставленням балів. В результаті учні виставляють оцінки, які потім перевіряються вчителем.
Умови практичних завдань (крім завдань з підручника) роздаються учням у різних форматах(*.doc, *.ppt, *.pdf тощо) в залежності від теми.
Застосування мультимедійних засобів дає можливість комбінувати на одному уроці значну кількість цікавих завдань, залучаючи до роботи  більшу   кількість учнів. Тому для активізації пізнавальної діяльності використовую ресурси мережі Internet. Наприклад, за допомогою  сервісу Web 2.0(http://learningapps.org) можна створити безліч вправ та тестів, за допомогою яких учні в ігровій формі мають змогу повторити або узагальнити матеріал.
Головне завдання, яке ставлю перед собою, полягає в тому, щоб до мінімуму звести передачу учням готових знань, шляхом створення на уроках проблемних ситуацій навчити школярів учитися, сформувати у них позитивну мотивацію до навчання та здатність до самостійного і свідомого пошуку та засвоєння знань і умінь.
Робота з підручником, пошук необхідної інформації в Інтернеті – звичайні елементи роботи учнів на уроці.
Напередодні особливо важких тем використовую випереджувальні домашні завдання. Добре відомо, що пояснюючи матеріал, людина краще його сприймає. Відповідаючи на питання – поглиблює свої знання. Тому на уроках намагаюсь більше надавати слово учням. Адже навіть допущені помилки дають  можливість активізувати клас, спрямовують на пошук допущених товаришем помилок та методів їх усунення.
Результативність:
Участь та результати учнів ЗШ №2 в районній олімпіаді з інформаційних технологій 2013-2016 рр.

Рік
Клас
Учасник
Місце
2013
9
Герасименко Вадим
І
2014
10
Герасименко Вадим
ІІ
2015
11
Герасименко Вадим
ІІ
9
Зіменко Альона
І
9
Русавська Аліна
ІІ
2016
11
Шепета Сергій
І
8
Турков Артур
ІІ
Учні приймають активну участь в конкурсах “Бобер” та “Олімпіс” та отримують сертифікати І, ІІ та ІІІ ступенів.


                    2016-2017 н.р.  Конкурс “Олімпіс” осіння сесія


З обдарованими дітьми та тими, хто проявляє інтерес до інформатики, працюю в позаурочний час на заняттях гуртка. Вихованець гуртка Герасименко Вадим, учень 9 класу, зайняв ІV місце серед учнів 9-11 класів в обласному конкурсі юних інформатиків, аматорів комп’ютерної техніки.  


Бібліографія
1. Пометун О., Пироженко Л. «Сучасний урок інтерактивні технології навчання». К.: «Видавництво А.С.К.», 2004.
2. Біда О. Структура і методика інтерактивного уроку // Початкова школа. - 2007. - № 3. Гейко І. Використання інтерактивних форм і методів навчання. З досвіду роботи // Тема. - 2004. - № 3/4. - с. 229-232.
4. Голодюк Л. Як навчити учнів спілкуватися на уроці // Рідна школа. - 2001. - № 9.
5. Єльникова О.В. Інтерактивні методи навчання, їх місце у класифікації педагогічних інновацій // Імідж сучасного педагога. - 2001. - № 3-4 (14-15). - с. 71-74.
6. Комар О. Інтерактивні технології - технології співпраці // Початкова школа. - 2005. - № 2.
7. Комар О. Навчання школярів за інтерактивними методами // Рідна школа. - 2006. - № 5. - с. 57-60.
8. Пометун О. Як оцінити діяльність учнів на інтерактивному уроці // Доба. 2002. - № 2. - с. 2-6.




Комментариев нет:

Отправить комментарий